X
تبلیغات
مهندسی ماشینهای کشاورزی - طرز کار ماشین آلات و اجزا
دانلود انیمیشن های سه بعدی جالب از مونتاژ و طرز کار موتور و سیستم متغیر سوپاپها

 

 

 

دانلود انیمیشن موتور بنزینی:

Gasoline Engine (Ideas Animation).mpg  >>  83MB

 

 

دانلود انیمیشن سیستم متغیر سوپاپها:

DISTRIBUCION VARIABLE.avi  >> 17MB


برچسب‌ها: طرز کار, انیمیشن, موتور
نوشته شده توسط جواد ولایی در دوشنبه بیست و هفتم خرداد 1392 ساعت 3:12 PM | لينک ثابت |
در زير تصاويري از پمپ هيدروليك پيستوني محوري كه در نرم افزار طرح و كشيده شده است به نمايش مي گذارد

اميدوارم اين تصاوير به درك بهتر از طرز كار و طراحي اين نوع پمپ هيدروليك كمك كند.

با کلیک روی عکس زیر آنرا در نمای درشت مشاهده کنید.

نظر هم یادتون نره!

Hydraulic Axial Piston Pump Cutaway

Hydraulic Axial Piston Pump Cutaway


برچسب‌ها: طراحی, طرزکار, پمپ هيدروليك پيستوني محوري
نوشته شده توسط جواد ولایی در سه شنبه یازدهم مهر 1391 ساعت 11:11 AM | لينک ثابت |
در زیر نمایی از دیفرانسیل تراکتور طراحی شده برای شما دوستان هدیه می گردد

محفظه دیفرانسیل در حال برش خورده نشان داده شده دوستانی که فایل CAD آنرا نیاز دارند، فایل با فرمت stp با آنها تبادل می شود. (البته حتی اگر تعداد کمی از دوستان همکاری کنند آنرا در وبلاگ قرار خواهم داد!)

با کلیک روی عکس زیر آنرا در نمای درشت مشاهده کنید.

نظر هم یادتون نره!

Differential Cutaway


برچسب‌ها: طراحی, طرزکار, دیفرانسیل
نوشته شده توسط جواد ولایی در پنجشنبه بیست و سوم شهریور 1391 ساعت 10:12 PM | لينک ثابت |

طرز کار ریک دوار   Rotary Rake

کاربرد

ریک دوار هم مانند سایر ریک های موجود برای کم کردن رطوبت و جمع کردن ردیف علوفه و جابجا کردن آن به کار برده می شود تا کار را برای ماشینهای بسته بندی یا جمع آوری علوفه آسان کند.

(با کلیک بر روی عکس های زیر آن را در ابعاد بزرگتر مشاهده کنید)

طرزکار

در توضیح طرز کار باید عرض کنم که این نوع از ریک ها از محور تواندهی ترکتور توان دریافت می کنند و همانطور که در تصویر زیر ارائه شده توان توسط محور تواندهی به گیربکس منتقل گشته سپس با دو چرخدنده مخروطی 90 درجه جهت پیدا کرده و توسط مکانیزم بادامکی منتقل و مکانیزم بادامکی حرکت چرخشی و همچنین زاویه ای را برای شانه ها ایجاد می کند.

 

 

مکانیزم واحد بادامک دار

با توجه به شکل زیر، محور ورودی ، محور گرداننده اصلی را می چرخاند. بادامک استوانه ای به شاسی متصل بوده و ثابت است و دارای شیاری است که راهنما محور زاویه دهنده شانه  که در دایره بنفش شکل زیر نشان داده شده پیرو آن است  و خود قطعه زرد رنگ به محور گرداننده اصلی متصل و عامل گردش شانه ها است

 

در نتیجه

محور اصلی شانه را می چرخاند و بادامک ثابت عامل حرکت زاویه ای محور شانه هاست و تا 90 درجه متغییر است.

 

عکس از سایتهای زیر گرفته شده:

http://www.claas.com

http://www.krone-northamerica.com/english

http://www.poettinger.at/us


برچسب‌ها: طرزکار
نوشته شده توسط جواد ولایی در پنجشنبه شانزدهم شهریور 1391 ساعت 12:32 PM | لينک ثابت |
دانلود انیمیشن سه بعدی  طرز کار بیلر استوانه ای با کیفیت عالی

از  لینک زیر انیمیشن طرزکار بیلر ، قابل دسترس است

صحنه هایی از انیمشن در عکس زیر نمایش داده شده است

 

 

 

 

 

قالب : WMV

مدت زمان : 00:02:07

ابعاد فیلم : 1280x720 px

حجم : 79.5 MB

لینک دریافت : http://www.masseyferguson.us/Library/upload/Massey-Ferguson-2800-Baler-Animation.wmv

برای دریافت ویدئوها بیشتر به لینکزیر مراجعه شود.

منبع: http://www.masseyferguson.us/download_center/videos

نوشته شده توسط جواد ولایی در سه شنبه سوم مرداد 1391 ساعت 1:39 PM | لينک ثابت |
دانلود کتابچه های  اساس کار و اصول تعمیر موتورهای دیزل و سیستم های انژکتوری دیزل بوش

دوستان می توانند کتابهای زیر را که درباره اساس کار و اصول تعمیر موتورهای دیزل و سیستم های انژکتوری دیزل بوش می باشد دانلود کنند.

 


 اساس کار و اصول تعمیر موتورهای دیزل۱

 

 زبان: فارسی  نویسنده: چنگیز محمدی
 نوع فایل: PDF
 تعداد صفحات: 42  ناشر: آی آر پی دی اف
 حجم کتاب: 2.55 مگابایت
توضیحات



 
 


 اساس کار و اصول تعمیر موتورهای دیزل 2

 

 زبان: فارسی  نویسنده: چنگیز محمدی
 نوع فایل: PDF
 تعداد صفحات: 26  ناشر: آی آر پی دی اف
 حجم کتاب: 2.20 مگابایت
توضیحات

کتاب حاضر قسمت دوم اساس کار و اصول تعمیر موتور دیزل میباشد.



 

 

 


 سیستم های انژکتوری دیزل بوش

 

 زبان: فارسی  نویسنده: سید حسین حسینی
 نوع فایل: PDF
 تعداد صفحات: 25  ناشر: آی آر پی دی اف
 حجم کتاب: 680 کیلوبایت
توضیحات

معرفی انواع سیستم های سوخت رسانی دیزل
معرفی پمپ های مختلف دیزل
طرز کار سیستم های انژکتوری دیزل
انژکتورهای مربوط به انها
پمپ انژکتوری ردیفی
پمپ انژکتوری آسیابی (توزیع کننده)
پمپ انژکتوری تک مجموعه ای
سیستم یونیت پمپ UPS
سیستم یونیت انژکتور UIS
سیستم ریل مشترک CRS



 

منبع :http://www.irpdf.com

لینکهای مرجع کتابهای بالا:

اساس کار و اصول تعمیر موتورهای دیزل

اساس کار و اصول تعمیر موتورهای دیزل 2

سیستم های انژکتوری دیزل بوش


برچسب‌ها: طرزکار, عملکرد
نوشته شده توسط جواد ولایی در دوشنبه پنجم تیر 1391 ساعت 2:51 PM | لينک ثابت |

طراحی و عملکرد واحد برابر کننده سرعت جعبه دنده

Design and function of Synchronizer Gearbox

واحد برابر کننده سرعت در گیربکس های دستی اتوموبیل یا تراکتور مورد استفاده قرار می گیرد و امکان تعویض دنده در حال حرکت را می دهد (البته خیلی وقت پیش اختراع شده است)

 

 

و از چند قسمت مهم تشکیل شده است :

دنده برنجی Synchronizer Ring (رینگ برابرکننده)

پوسته کوپلینگ Coupling Sleeve

توپی برابر کننده  Synchronizer Hub

خار قفل کن Synchronizer Key

فنر Synchronizer Spring

رینگ متصل شونده به چرخدنده Synchronizer Ring For Gear

 

 

 طرز کار :

زمانی که راننده اهرم دنده را روی دنده مورد نظر قرار می دهد در وقاع پوسته کوپلینگ را جابجا کرده و سرعت توپی را با دنده ای که در گیر می کند یکسان می کند

و زمان که پوسته کوپلینگ روی هزار خار دنده مورد نظر قرار ندارد دنده در حال خلاص کار می کند

کار آن خار قفل کن و فنر ، کمک کردن به نگه داشتن پوسته کوپلینگ در وضعیت مورد نظر است تا از جای خود جابجا نشود.

بقیه چیزهای گفته نشده را به خودتان می سپارم

نحوه تعویض دنده در زیر نمایش داده شده برای دانلود تصویر در اندازه بزرگ بر روی آن کلیک کنید

 

 

ترسیمات و نمای برش خورده ی،واحد برابرکننده سرعتی که خودم طراحی کردم را می توانید از لینکهای زیر دانلود کنید

 

 


 

لینک دانلود نمای برش خوده و ایزومتریک>>> http://iranmechanization.persiangig.com/image/Gear-Synchronizer/Synchronizer%20Assem%20Draw.PDF

لینک دانلود نمای انفجاری>>> http://iranmechanization.persiangig.com/image/Gear-Synchronizer/Synchronizer%20Assem%20Draw%20Exploded.PDF

 


برچسب‌ها: طراحی, عملکرد
نوشته شده توسط جواد ولایی در پنجشنبه یکم تیر 1391 ساعت 11:34 PM | لينک ثابت |

دانلود ترسیمات و دیاگرام های نمونه برای طراحی گیربکس

برای دیدن نقشه ها بر روی دکمه SAVE کلیک راست کرده و Open Link in New Winclow را انتخاب کنید

  

Gear Box Drawings / Diagrams

Spur gears and gearboxes:

Spur gear dimensioning

Single stage gearbox

Helical and bevel gears and gearboxes:

Worm gearbox, single and double stage gearboxes

Bevel gear set

Differential gearbox

Motor with gear reduction unit and right-angle bevel gear drive

Automotive gearbox & clutch

Exploded view of an automotive box

Gearbox3

Grinding_machine_gearbox and right-angle bevel gear drive

Gearbox housing details

3-stage gearbox

5-speed gearbox

Lathe spindle gearbox

Double Output Gearbox for a V-Belt Drive

Single Step Gearbox

Worm gears and gearboxes:

Worm dimensioning

Worm gear dimensioning

Worm gear set

Worm gear set2

Worm gear set3

Cavex worm gear mechanism

Detail drawing of a worm gear set

Worm gear dimensioning

Bearing Mounting Arrangements:

Wheel & axle bearings

Bevel gear shaft bearings

Drilling machine spindle bearings

Gear shaft & axle bearings

Wheel bearing

Other applications:

Brake clutch box

Automotive clutch

 

منبع: http://www.cobrettiviperv8.com/gearboxes.html

نوشته شده توسط جواد ولایی در یکشنبه بیست و یکم خرداد 1391 ساعت 0:3 AM | لينک ثابت |
طرزکار و طراحی چنگه ی دوار (Power Harrow)

شکر خدا در آزمون کارشناسی ارشد رتبه نسبتا خوبی گرفتم و مطمئناً دعاهای خیز شما تاثیر گذار بود

به خاطر همین فایل های CAD چنگه دوار و همچنین انیمیشن طرزکار اون را برای شما در وب قرار دادم

محتوای فایل فشرده شامل فایل step که در کتیا و سالیدورکس قابل اجراست (با دراپ اند دراپ فایل را به محیط نرم افزار وارد و منتظر تبدیل شدن آن باشید) و تعدادی تصویر و کلیپ  چنگه دنده ای دوار است.

 

 

موارد کاربرد این ماشین:

به صورت مستقل پشت تراکتور نصب شده و سطح زمین بهتر از دیسک و کولتیواتور هموار و نرم و آماده می کند

 و یا در دستگاه های کاشت مرکب در قسمت جلوی ماشین نصب شده و انجام وظیفه می کند.

 

دانلود نقشه ایزومتریک انتقال قدرت دستگاه :

http://iranmechanization.persiangig.com/Archive/Power-Harrow/Power%20Harrow_Draw.TIF

قالب فایل : RAR

حجم فایل : 4.4 مگابایت

لینک دریافت  :

 http://iranmechanization.persiangig.com/Archive/Power-Harrow/Power%20Harrow%20%28Javad%20Valaie%29.rar


برچسب‌ها: طرزکار, طراحی
نوشته شده توسط جواد ولایی در چهارشنبه دهم خرداد 1391 ساعت 2:34 AM | لينک ثابت |

Valtra RoboTrac Tractor for Future Farms

 

تراکتوری که در در تصویر می بینید در حقیقت یک ربات است.

 این ربات خودکار و قابل برنامه ریزی برای تکمیل تیم مزرعه طراحی شده است.

 

این رباط به آسانی می تواند تمام کارهای ضروری در باغ که با گاوآهن برگرداندار، دیسک، روتیواتور، ماشین کاشت، سمپاش، وجین کن و دیگر ماشینها که یک گروه معمولی باغبانی معمولی نمی تواند انجام دهد را بدوش می کشد و انجام می دهد.

 

این همه کار با اندازه کوچک آن غیر منطقی به نظر می رسد اما این میتواند بدون آسیب رساندن به باغ و مزرعه به کارهای خود ادامه دهد.

 

 ترجمه : جواد ولایی

طراحان

طراحان:

Hannes Seeberg

همراه با

dvice

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در یکشنبه سوم اردیبهشت 1391 ساعت 12:12 PM | لينک ثابت |

 New Holland Hydrogen Fuel Cell Tractor

تراکتور مدل NH2 اخیرا از نیوهلند با پایه تراکتور مدل T6000 محصولش با یک فرق اساسی، بیرون آمده است و آن تامین توان تراکتور از،سلول سوختی هیدروژنی بدون انتشار آلودگی است.

 

 

هدف طراحی

ممکن است در نگاه اول، موفقیت بزرگی به نظر نرسد ولی آن نشان می دهد که چگونه می توان برای سوخت جای گزیندر مناطق مورد نیاز، آینده نگری و تفکر داشت .

 

مشخصات وطراحان

باتری فیول سٍل تراکتور NH2 حدود 106 اسب بخار قدرت تولید می کند که آن به موتور الکتریکی حدودا برای 2 ساعت با مصرف یک باک هیدروژن، توان میدهد.

ترجمه : جواد ولایی

طراحان:

New Holland

همراه با

[IGreenSpot]

 

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در یکشنبه سوم اردیبهشت 1391 ساعت 12:5 PM | لينک ثابت |

طرزکار و طراحی کلاچ سرشی یا لغزشی (Slip Clutch)

کلاچ های سرشی ،در ماشینهای کشاورزی و آنهایی که از محور انتقال نیرو در مسیر انتقال نیرو نصب می شود.

کار آن این است که به عنوان کلاچ ایمنی عمل می کند به این صورت که اگر یک ماشین کشاورزی که پشت تراکتور وصل و ضمن اینکه از محور انتقال نیرو توان می گیرد با مانع روبرو یا گیر کند کلاچ سرشی عمل کرده و انتقال نیرو را قطع می کند تا نه به تراکتور آسیب بیند و نه به ماشین کشاورزی.

 

طراحی آن شامل تعدادی صفحات سایشی است که به دیسک توسط فنر فشرده می شود و میزان فشار صفحات سایشی را می توان توسط  مهره هایی که فشردگی فنر را کنترل می کند تغییر داد.

تعداد صفحات سایشی به قدرت انتقال وابسته است و برای ماشینهای بزگتر تعداد آن بیشتر است.

 

کلاچی که تصاویری از آن در زیر آورده شده را خودم برای تمرین برای ماشین کشاورزی مورد نظرم طراحی کردم.

برای جزئیات بیشتر بر روی عکس های زیر کلیک کنید.

دوستانی که فایل CAD  اون را لازم دارند با فرمت stp غیر پارامتریک که در CATIA و SolidWorks قابل اجراست از طریق ایمیل معاوضه می شود.

البته اگر دوستان همکاری کنند (2 یا 3 نفر) فایل رو در اختیار بقیه دوستان در سایت قرار خواهم داد.


برچسب‌ها: طرزکار, طراحی, کلاچ سرشی, Slip Clutch
نوشته شده توسط جواد ولایی در چهارشنبه بیست و سوم فروردین 1391 ساعت 1:6 AM | لينک ثابت |

تصویر برش خورده یک کمباین جدید

 

برای مشاهده تصویر در نما درشت بر روی عکس زیر کلیک کنید.

 

Combine Cutaway view - نماي برش خورده کمباين

 Combine Cutaway view - نماي برش خورده کمباين

منبع : http://www.fendt.com

نوشته شده توسط جواد ولایی در یکشنبه پانزدهم خرداد 1390 ساعت 10:35 AM | لينک ثابت |

طرز کار موتور V شکل و تخت، موتور سیکلت به صورت انیمیشن

 

اولین انیمیشن که در زیر می بینید یک موتور تخت دوتایی  BMWاست که که از مشهورترین موتور، موتور سیکلت هایی  بود که 1921تا 1922 مورد استفاده قرار می گرفت و همچنان از آن در موتور سیکلت های معروف استفاده می شود.

برای مشاهده در مرورگر باید  Flash Player Plugin و برای مشاهده در روی هارددیسک Flash Player نصب باشه.

کلید مثلثی شکل Play را برای مشاهده اجزای داخلی در انیمیشن فشار دهید.

 

لینک فایل انیمیشن برای دانلود: http://www.animatedpiston.com/New%20AP%20Site/BmwBoxer1.swf

 

دانلود اسکرین سیور مربوط به موتور سیکلت BMW  :

حجم فایل : 947KB

لینک دانلود :   http://www.animatedpiston.com/Screensaver/BMW%20Boxer.exe

 

دومین انیمیشن مربوط به یک موتور V شکل موتور سیکلت که از 1998 ارائه شد، حجم جابجایی(displacement) استاندارد این موتور 1450CC سانتی متر مکعب است.

کلید مثلثی شکل Play را برای مشاهده اجزای داخلی در انیمیشن فشار دهید.

 

لینک فایل انیمیشن برای دانلود:  http://www.animatedpiston.com/New%20AP%20Site/Twin%20Cam%20Button.swf

 

سومین انیمیشن مربوطه یک موتور هوا خنک، V شکل 45 درجه دوتایی است، حجم جابجایی این موتور 1340CC است و تا 1999 ساخته می شده وبه جای آن دومین موتور که در دومین انیمیشن نشان داده شده، جایگزین شده است.

کلید مثلثی شکل Play را برای مشاهده اجزای داخلی در انیمیشن فشار دهید.

 

لینک فایل انیمیشن برای دانلود:  http://www.animatedpiston.com/New%20AP%20Site/EVOneweb.swf

 

نظر یادتون نره !

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در دوشنبه بیست و سوم اسفند 1389 ساعت 11:28 AM | لينک ثابت |

دانلود تصاویر  برش خورده موتور، گیربکس اتوماتیک و معمولی،توربوشارژر،دیفرانسیل و...

دوستان وبسایتی که در زیر معرفی می شود حاوی تعداد  زیادی از تصاویر برش خورده می باشد که پیشنهاد می کنم حتما مراجعه کنید.

در زیر چند نمونه از تصاویر آورده شده با کلیک روی آن، تصاویر بزرگ را ببینید. ضمنا در داخل سایت در قسمت راست با کلیک بر روی enlarge تصاویر را بزرگ ببینید.

موتور

 

 

 

 تورک کانورتر

 

 

دیفرانسیل

 

 

 

آدرس وب سایت : http://www.cutawaycreations.com/category.php

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در سه شنبه نوزدهم بهمن 1389 ساعت 8:0 AM | لينک ثابت |

انیمیشن سه بعدی  طرز کار موتور بنزینی مونتاژ قطعات آن به صورت واقعی

 

اسکرین سیور که برای شما دوستان در این پست گذاشته ام از بهترین اسکرین سیورها می باشد، در این فایل ابتدا قطعات مختلف یک موتور بنزینی انژکتوری مونتاژ شده که می توانید با قطعات آشنا شوید بعد از مونتاژ طرز کار موتور را به روشنی به نمایش می گذارد.

 

 

 

لینک های دانلود : 

 لینک مستقیم Windows 98, ME, XP - PC Deutz Engine Screensaver installer 42.3MB

 لینک غیر مستقیم  Windows 98, ME, XP - PC Deutz Engine Screensaver installer 45.76 MB

نوشته شده توسط جواد ولایی در سه شنبه پنجم بهمن 1389 ساعت 6:48 PM | لينک ثابت |

انیمیشن سه بعدی  طرزکار موتور دیزل ومونتاژ قطعات آن به صورت واقعی

 

اسکرین سیور که در زیر قرار داده شده ساختمان و طرز کار یک موتور دیزل را به صورت سه بعدی به نمایش می گذارد.

از دوستان دعوت می کنم که سعی کنند این انیمیشن جالب را دانلود کنند که می تواند به شناخت بهتر آنها از موتور دیزل کمک کند.

 

 

دوستان می توانند هم با نصب اسکرین سیور آن را مشاهده کنند و هم از فایل ویدئویی موجود در فایل زیپ در پلیر خود آنرا مشاهده کنند.

حجم فایل : 28Mb

لینک دانلود :   http://www.4shared.com/file/Sz4aeLDm/perkins_1104d_install.html

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در دوشنبه سوم آبان 1389 ساعت 9:15 AM | لينک ثابت |

ربات وجین کن داخل ردیف و بین ردیف (Robocrop in-row weeder)

وجین کن یا کواتیواتور ماشینی است  از بین بردن علفهای هرز به طریق مکانیکی، در زمینهایی که به صورت ردیفی کشت شده اند.

معمولا وجین کنها یی(کولتیواتور) که مرسوم است توانایی وجین کردن بین ردیفهای کشت را دارد و توانایی وجین در داخل ردیف را ندارد. تکنولوژی که در این وجین کن ها به کار گرفته شده آن را قادر به وجین کردن در داخل ردیف را می دهد.

در تصویر زیر دستگاه را در حالت کار می بینید.

 

 

 

اجزای ربات وجین کن

 

غیر از اجزای معمول یک کولتیواتور اجزای جدید دیگری دارد که شامل:

1-      کابل برق برای تامین برق مورد نیاز

2-      دوربین، که برای هر 2 متر یک دوربین برای مشاهده نصب می شود.

3-      کامپیوتر، که اطلاعات تصویری از دوربین را تحلیل میکند و به خروجی ها دستور می دهد.

4-      روتور وجین کن که عامل وجین کردن است.

5-      سنسور های کنترل و سرعت

6-      شیلنگهای هیدرولیک

7-      سوپاپ الکتروهیدرولیک که توسط برق و کامپیوتر باز و بسته می شود.

8-      موتور هیدرولیکی که رتور وجین کن را می چرخاند.

 

طرزکار ربات وجین کن

حین پیشروی تراکتور متصل به دستگاه، دوربین اطلاعات تصویری 2 متر در 2 متر را می گیرد، بعد تصویر به کامپیوتر رفته کامپیوتر تصویر را اسکن می کند و فاصله گیاه کاشته شده را محاسبه می کند ، همچنین توسط سنسور سرعت و موقعیت  عامل وجین کن وارد کامپیوتر می شود، بعد از آن کامپیوتر با توجه به اطلاعات ورودی یک فرمان خروجی به سوپاپ الکتریکی که توسط برق ورودی مقدار باز یا بسته بودن آن قابل  تنظیم است داده می شود، بنابر این دبی روغن که به موتور هیدرولیکی می رود با توجه پارامترهای ورودی تغییر میکند در نتیجه در جایی که فاصله بین دو گیاه کم است روتور وجین کن با سرعت بیشتر وجین می کند تا گیاه اصلی را از بین نبرد و همچنین در جایی که فاصله دو گیاه زیاد تر است با سرعت کمتری می گردد( سعی می کند همیشه و بین دو گیاه در داخل ردیف وجین کند.)

 

دوستان میتوانند با مراجعه به لینک های زیر اطلاعات دقیقتری جمع آوری کنند این اطلاعات که دراختیار شما دوستان قرار داده شد فقط برداشت شخصی من از این ماشین بوده است و خواهشمند هستم که اشکالات را گوشزد کنید در قسمت نظرات وبلاگ و همچنین تکنولوژی های جدید را به ما معرفی کنید.

لینک ها:

گسترش دهنده ماشین    www.thtechnology.co.uk

شرکت سازنده ماشین   www.garford.com

فروشنده ماشین        www.solexcorp.com

 

  دانلود ویدئو در حال کار رباط وجین کن درون ردیف

http://www.thtechnology.co.uk/Movies%20and%20thumbs/Robocrop%20inter-row%20cultivators.wmv

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در جمعه نهم مهر 1389 ساعت 3:39 PM | لينک ثابت |

طرز کار موتور بنزینی انژکتوری به صورت انیمیشن

موتور های انژکتوری بنزینی که بیشتر خودروهای امروزی از این نوع موتور استفاده می کنند دارای مکانیزمی که در زیر وجود دارد می باشد. که به طور اختصار بحث می شود.

ساختمان یک واحد موتور در عکس زیر نمایش داده شده است.

پیستون، شاتون، میل لنگ، سوپاپهای هوا و دود، میل بادامک، شمع همچون موتور های بنزینی کاربوراتوری انجام وظیفه می کنند فقط انژکتور در مجرای ورودی هوا اضافه  شده،  در یک موتور بنزینی انژکتوری در حین کار موتور پارامترهای ورودی محاسبه شده و با توجه به آن که اطلاعات ورودی را به صورت صورت پالس های الکتریکی به واحد کنترل الکترنیکی تحویل می دهد و واحد کنترل الکتریکی زمان و مقدار مناسب را محاسبه کرده و انژکتور را به صورت الکتریکی باز و به شمع دستور جرقه زدن را می دهد.

چهار زمان کار در موتور: (به انیمیشن زیر دقت شود)

1-      مرحله مکش: سوپاپ های هوا باز شده و پیستون از بالاترین نقطه به سمت پایین حرکت کرده و هوا مخلوط با سوخت را به داخل محفظه می کشد.

2-      مرحله تراکم: سوپاپ های هوا که باز بود بسته می شود و پیستون به بالاترین نقطه می رود و مخلوط را فشرده می کند.

3-      مرحله توان: در این مرحله مخلوط سوخت و هوای فشرده به شروع جرقه شمع مشتعل شده و فشار در محفظه احتراق بالا می رود و پیستون را به پایین ترین نقطه هدایت می کند و توان در موتور در این مرحله ایجاد می شود.در این مرحله پاشش توسط انژکتور صورت می گیرد ولی در این سیکل مشتعل نمی شود به همین یک فرصت برای مخلوط شده با هوا به وجود می آید و در مرحله ی بعد استفده می شود.

4-      مرحله تخلیه : زمانی که پیستون به نزدیکی پایین ترین نقطه رسید فشار احتراق روی پیستون تقلیل می یابد و سوپاپ های دود باز میشود و با حرکت دوباره پیستون به سمت بالا دودها و مخلوط سوخته شده از محفظه خارج می شود.

نکته! در یک موتور چهار زمانه یک سیلندر فقط یک مرحله (مرحله توان) توسط سوخت ایجاد می شود و پیستون حرکت می کند و بقیه مرحله توسط فلایویل یا چرخ طیار در مرحله توان در آن ذخیره شده و در مراحل بهدی میل لنگ را می گرداند.

طرز کار موتور بنزینی انژکتوری در زیر نمایش داده شده.

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در شنبه بیستم شهریور 1389 ساعت 12:31 PM | لينک ثابت |

طرز کار جعبه دنده ی دنده برنجی (Synchromesh type Gearbox)

جعبه دنده دنده برنجی Synchromesh type Gearbox یکی از جعبه دنده های پر کاربرد در ماشین ها و تراکتور ها است ، در این نوع جعبه دنده بر خلاف جعبه دنده های کشویی ثابت است و فقط دنده برنجی حین دنده کشی دنده ها را درگیر می کند یکی از مزیت های این نوع جعبه دنده این است که حین حرکت می توان دنده ر تعویض کرد.در زیر انیمیشنی قرار داده شده که شما می توانید در آن دنده ها را تعویض کرده و از نحوه ی کار آن آشنا شوید در ضمن می توانید به http://smh61.blogfa.com/page/93.aspx

مراجعه کنید و بیشتر از جعبه دنده بدانید.

GearBox

نوشته شده توسط جواد ولایی در سه شنبه بیست و ششم مرداد 1389 ساعت 6:41 PM | لينک ثابت |

 

اصول و طرز کار بسته بند(بیلر)  استوانه ای (How work Round Baler)

 

بسته بند (بیلر) استوانه ای ماشین جدیدی است که برای بسته بندی علوفه مورد استفاده قرار می گیرد. بدیهی که علوفه بسته بندی شده به راحتی قابل حمل و نقل وهمچنین استفاده آن برای دام می باشد.

در زیر مقاله ای درباره بسته بند استوانه ای و همچنین طرز کار آن برای شما عزیزان گذاشته ام .

{امید است که شما دوستان با ارائه نظرات ما را یاری کنید.}

حجم در فایل  ۱.۴۷ مگابایت

لینک دانلود :   http://iranmechanization.persiangig.com/document/Round-Balers.rar

یا

 Link :           RoundBaler.rar

 

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در دوشنبه هفدهم خرداد 1389 ساعت 3:44 PM | لينک ثابت |
 

طرز کار پمپ دنده خارجي External Gear Pumps

در اين پمپ ها يکي از چرخ دنده ها به محرک متصل بوده و چرخ دنده ديگر هرزگرد مي باشد. با چرخش محور محرک و دور شدن دنده هاي چرخ دنده ها از هم با ايجاد خلاء نسبي روغن به فضاي بين چرخ دنده ها و پوسته کشيده شده و به سمت خروجي رانده مي شود.

لقي بين پوسته و دنده ها در اينگونه پمپ ها حدود ( (0.025 mm مي باشد.

افت داخلي جريان به خاطر نشست روغن در فضاي موجود بين پوسته و چرخ دنده است که لغزش پمپ (Volumetric efficiency ) نام دارد.

با توجه به دور هاي بالاي پمپ که تا  rpm 2700 مي رسد پمپاژ بسيار سريع انجام مي شود، اين مقدار در پمپ ها ي دنده اي با جابه جايي متغيير مي تواند از 750 rpm تا 1750 rpm  متغيير باشد. پمپ ها ي دنده اي براي فشارهاي تا (200 كيلوگرم بر سانتي متر مربع )  3000 psi طراحي شده اند که البته اندازه متداول آن 1000 psi  است.

کاربرد: در سیستم های هیدرولیکی در صنعت و ماشین های کشاورزی کاربرد دارد " قلب سیستم روغن کاری موتورهای احتراقی چهار زمانه است."

 

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در چهارشنبه چهارم فروردین 1389 ساعت 2:48 PM | لينک ثابت |

طرز کار دیفرانسیل ماشین و تراکتور (Automobile Differential)

کاربرد دیفرانسیل در خودرو و تراکتور ، انتقال قدرت از خروجی جعبه دنده به چرخها است.

اجزای یک دیفرانسیل:

 

یک دیفرانسیل کارهای زیر را انجام می دهد:

1-      جهت حرکت را به زاویه 90 درجه تغییر وانتقال میدهد. ( مانند کاربرد  دو چرخدنده مخروطی)

2-      سرعت دوران بین دو چرخ را در هنگام دور زدن تغییر می دهد (استفاده از هرزگرد به این منظور)

3-      سرعت خروجی از محور محرک را کاهش و گشتاور را افزایش می دهد.

نحوه کار دیفرانسیل  را در انیمیشنی که در زیر قرار دارد دو حالت دیفرانسیل در هنگام کار را به وضوح نشان می دهد.

حرکت مستقیم یا straight : در این حالت که وسیله در مسیر مستقیم حرکت می کنید و سرعت حرکت چرخها در حرکت مستقیم هیچ اختلافی با هم ندارد چرخ دنده های هرزگرد هیچ چرخشی ندارد.

دور زدن یا حلت turn : در موقعی که  که تراکتور یا ماشین دور می زند شعاع چرخش چرخها تغییر می کند و به همین دلیل سرعت چرخ ها باید متناسب با آن تغییر کند وسیله که این کار را انجام می دهد چرخ دنده های هرزگرد است و اگر نبود یا دور زدن با وسیله امکانپذیر نبود یا باید پلوسها می شکست.

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در جمعه بیست و یکم اسفند 1388 ساعت 6:18 AM | لينک ثابت |

 

طرز کار جعبه دنده کشویی (Slider transmission)

جعبه دنده کشویی  از سه محور تشکیل شده که موازی هم می باشند. و طبق انیمیشن زیر قدرت را انتقال می دهند ، دلیل اینکه جعبه دنده کشویی نامیده می شود این است که برای تعویض دنده، چرخدنده بر روی محور حالت لغزشی وکشویی دارد و جابجا می شود و برای  رسیدن به گشتاور و سرعت مورد نیاز.  معایب جعبه دنده کشویی  یکی اینکه برای عوض کردن دنده باید وسیله مورد نظر بایستد و تعویض دنده صورت گیرد دو سر و صدا تقریبا زیادی تولید می کند سه چون دنده ها برای تعویض دنده جابجا می شوند لبه چرخدنده بیشتر فرسوده و خراب می شود. ولی از ساختمان ساده تری نسبت به دیگر جعبه دنده ها برخوردار است.

لینک طرز کار جعبه دنده کشویی

نوشته شده توسط جواد ولایی در چهارشنبه هفتم بهمن 1388 ساعت 10:44 AM | لينک ثابت |

سیلندر هیدرولیکی ، جک هیدرولیکی (Hydraulic Cylinder)

سیلندر هیدرولیکی در صنعت و کشاورزی و ... مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله کاربرد آن در کشاورزی  می توان به استفاده آن بر روی تراکتور برای بلند کردن ادوات و ماشین آلات ، گاوآهن های برگردان دار دو طرفه بزرگ ، در کمباین و... اشاره کرد.

اجزای اصلی یک جک هیدرولیکی شامل:

1-      محفظه سیلندر (Barrel)

2-      پیستون (Piston)

3-      رینگ پیستون یا آببند پیستون (Piston Seal)

4-      دسته پیستون (Cylinder Rod)

5-      دهانه های ورودی وخروجی(Ports )

دوستان شما می توانید با سیلندر هیدرولیکی که در زیر وجود دارد به صورت مجازی کار کنید و با طرز کار آن آشنا شوید.(فلش ها)

روغن تحت فشار اگر از دریچه وارد شود فشار به تمامی نقاط درون سیلندر به طور یکسان وارد می شود و چون فقط پیستون میتواند در سیلندر حرکت طولی داشته باشد روغن پیستون را به عقب می راند و دسته پیستون به ئسیله مد نظر متصل است و برای ما کار انجام می دهد. در این نمونه نشان داده شده از نوع دو طرفه است ، چون باز شدن و بسته شدن توسط روغن تحت فشار انجام می شود.

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در چهارشنبه سی ام دی 1388 ساعت 12:57 PM | لينک ثابت |

بنا به در خواست یکی از دوستان که مطالبی درباره ی نحوه ی کار کمباین غلات داشتندپروژه ای را  در اختیار شما دوستان قرار می دهم.

می توانید پروژه را در قالب فایل PDF از لینک زیر دانلود نمائید.

حجم فایل : ۶۹۸ کیلوبایت

تعداد صفحات : ۱۲ صفحه

لینک دانلود : http://iranmechanization.persiangig.com/document/Combine%20Harvesters.rar

یا

Combine Harvesters.pdf

 

در ضمن ماشین های کشاورزی ، مهندس داود منصوری راد جلد دوم ، می تواند منبع خوبی برای  ماشین های برداشت باشد.

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در چهارشنبه بیستم آبان 1388 ساعت 7:31 AM | لينک ثابت |

طرز کار موتورهای شش زمانه How Work Six Stroke Cycle Engine

احتمالا مطالب زیاد در موتورهای جست و جو در باره ی موتورهای شش زمانه  پیدا کردید و به همین دلیل من فقط طرز کار موتور های شش زمانه در اختیار شما دوستان قرار دادم . می توانید  به آدرس

 http://www.iran-eng.com/showthread.php?s=bccfa73de34be9bf863083b372e1dd6c&t=46272&#post326545

که درباره این مطلب است ،مراجعه کنید.

نوشته شده توسط جواد ولایی در پنجشنبه سی ام مهر 1388 ساعت 11:16 AM | لينک ثابت |

در مکانیزمی که در زیر مشاهده می کنید به توضیح عواملی موثر برای حرکت چرخدنده می پردازم.

 np teeth=تعداد چرخدنده روی دنده کوچک (دنده پینیون)

ng teeth=تعداد چرخدنده روی دنده بزرگ (دنده بزرگ)

R= شعاع چرخدنده بزرگ

R=شعاع چرخدنه کوچک

نسبت چرخدنده یا نسبت انتقال (Gear Ratio)=تعداد دوران چرخدنده ورودی تقسیم بر تعداد دوران چرخدنده خروجی

و یا

تعداد دندانه چرخدنده خروجی تقسیم بر تعداد دندانه چرخدنده ورودی

و یا

شعاع دایره گام چرخدنده خروجی تقسیم شعاع دایره گام چرخدنده ورودی

برای مثال برای مشاهده چند نسبت چرخدنده ای کلید GO را در انیمیشن زیر فشار دهید.

در ضمن یک مسئله برای مثال در زیر آمده     

دانلود مسئله نمونه

نوشته شده توسط جواد ولایی در چهارشنبه بیست و دوم مهر 1388 ساعت 6:34 AM | لينک ثابت |
سلام  ،ممنون از بازدید شما

دوستانی که طرز کار ماشینی را می خواهند در قسمت نظرات بنویسند در صورت مقدور بودن آن را قرار خواهم داد.

مدیریت وبلاگ

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در سه شنبه سی و یکم شهریور 1388 ساعت 5:53 PM | لينک ثابت |
مکانیزم کمباین غلات رو در انیمیشن زیر مشاهده می کنید این مکانیزم در نرم افزار فلش طراحی شده و حدود یک ماه برای طراحی آن وقت صرف شده( ۱۳۸۸)

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در جمعه بیست و ششم تیر 1388 ساعت 7:38 AM | لينک ثابت |

 - In Line Fuel Injection Pump پمپ انژکتور ردیفی

 

 

اجزا پمپ:

پیستون انگشتی (Pump plunger)

بارل یا سیلندر(Pump barrel)

بادامک محرک(Drive cam)

سوپاپ فشار(Delivery valve)

فنر برگردان پلانجر(Plunger spring)

سوراخ ورود(Spill port)

 

در مکانیزمی که در بالا مشاهده می کنید با تغییر وضعیت پدال گاز حالت های مختلف پمپ انژکتور را که در زیر توضیح م دهیم می توانید مشاهده کنید.

 (Turnoff) حالت خاموش   

موقعی که پدال گاز یا خفه کن را کامل می بندیم ،پیستون انگشتی(Pump plunger) چرخیده و طوری قرار میگیرد که ابتدای شکاف حلزونی مقابل سوراخ ورود سوخت(Spill port) به واحد پمپ افشانک(انژکتور) باشددر این حالت اگر استارت بزنیم ،پیستون انگشتی بالا و پایین می رود ولی در تمام مدت بالا رفتن، قسمتی از شکاف حلزونی روبروی این مجرا است،لزا سوخت به اصطلاح پس می زند و تحت فشار قرار نمی گیرد. از آنجا که فشاری روی سوخت نیست بنابراین سوپاپ پمپ(Delivery valve) نیزباز نمی شود و پاششی روی سیلندر موتور نخواهیم داشت.

 

 (Low) حالت کم گاز

گاز را کمی بیشتر می کنیم. پیستون انگشتی(Pump plunger)کمی به طرف چپ می چرخد.هیچ قسمتی از شکاف حلزونی روبروی مجرا نیست ، ولی اگر پیستون انگشتی کمی بالا رود قسمتی از شکاف روبروی آن قرار می گیرد لزا سوخت از سوراخ ورود سوخت خارج می شود. بنابراین اگر استارت زده شود، تراکتور روشن می شود ولی کم گاز است چون سوخت برای مدت کوتاهی به داخل سیلندر می پاشد.

 

(High) حالت پر گاز

پدال گاز را به طور کامل می فشاریم. پیستون انگشتی بیشتر از به سمت چپ می چرخد . در این حالت سر شکاف حلزونی زمانی مقابل سوراخ ورود قرار می گیرد که پیستون انگشتی کاملا بالا رود بنا براین مدت زمان پاشش سوخت زیاد تر می شود چون پیستون انگشتی باید فاصله ی زیادتری برابر فاصله ی عمودی ابتدا و انتهای شکاف حلزونی را بالا رود تا فشار روی گازوئیل آزاد گشته یا گازوئیل پس زند.

 

برای چرخانیدن پیستون انگشتی از دنده تخت و دنده حلقوی که به پیستون انگشتی مرتبط است استفاده می شود،با کم و زیاد کردن گاز دنده تخت به جلو و عقب می رود ، که با گرداندن دنده ها ی حلقوی ، پیستون های انگشتی را چرخانیده تا شکاف حلزونی آن ها در موقعیت متناسب با مقدار گاز دادن قرار گیرد.

 

منابع  مورد استفاده:

شناخت و کاربرد تراکتور دکتر منصور بهروزی لار

نوشته شده توسط جواد ولایی در یکشنبه نهم فروردین 1388 ساعت 2:41 PM | لينک ثابت |

پمپ ها ماشین هایی هستند که برای جابجایی مایعات یا تحت فشار قرار دادن آن مورد استفاده قرار می گیرد

پمپ های پیستونی در تراکتور برای سیستم هیدرولیک در یخچال  سمپاش ها و بسیاری ازجاهای دیگر بکار برده می شود.

 

معمولا قطعات اصلی یک پمپ شامل  یک سیلندر,پیستون, میل لنگ  ودو سوپاپ   است.

سیلندر:قطعات پمپ روی آن سوار می شوند

پیستون :عمل مکش و دهش را انجام می دهد

سوپاپ ها: کنترل کننده ورود و خروج مایع می باشنو یکطرفه می باشند

با  دادن نیروی چرخشی به پولی(چرخ تسمه)میل لنگ پمپ پیستون  را به صورت خطی جابجا می کند با پائین آمدن پیستون,مکش ایجاد شده سوپاپ ((Valveورود سمت چپ باز شده مایع وارد محفظه پمپ می شود و سپس با بالا رفتن پیستون مایع تحت فشار قرار گرفته سوپاپ سمت راست را باز کرده و خارج می شود.

 

نوشته شده توسط جواد ولایی در شنبه دوازدهم بهمن 1387 ساعت 9:5 AM | لينک ثابت |

مکانیزاسیون کشاورزی((Agricultural Mechanization: مکانیزاسیون کشاورزی انتخاب   كاربرد و نگهداری علمی انواع منابع نیرو ابزار تجهیزات و ماشین هایی است که انجام صحیح به موقع و اقتصادی عملیات مختلف کشاورزی با آن ها امکان پذیر می گردد.

تاریخچه مکانیزاسیون پس از طی چندین سال انسان پی به کشت محصولات کشاورزی برد و از قطعه چوبی برای خراش دادن خاک و کاشت بذر استفاده نمود و پس ا زچند هزار سال ا زگاو و حیوانات برای شخم استفاده کرد گام بعد کشف فلز بود و برای ساخت ابزار از آهن استفاده نمود و گاو آهن از آن زمان به وجود آمد

وپس از گذشت سال ها موتور های احتراقی اختراع شد و پی آن تراکتور ساخته شد

امروزه نیز از تجهیزات  الکترونیکی همچون کنترل از راه دور  ماشین های خودکار و همچنین استفاده ازماهواره پیش از پیش بر سرعت پیشرفت افزوده است.

 

موتور

وسیله ای است که حرارت یا سایر انرژی  ها همچون باد  آب جاری  الکتریسیته را کار مکانیکی تبدیل می کند.

موتور هایی که در کشاورزی استفاده می شود زیاد است در اینجا به معرفی دو نوع پر کاربرد آن می پردازیم.

 

موتور دیزل: (موتور اغلب تراکتورها از نوع دیزلی است.)

موتورهای دیزل نسبت به موتورهای بنزینی قدرت بیشتری دارند و نیروی مورد نیاز برای کار با تراکتور را تامین می کنند.

به طور ساده در موتور های دیزل ابتدا با استارت زدن و پایین آمدن پیستون در حالی که سو پاپ هوا   باز است هوای صافی شده از مجرای ورود (در انیمیشن Air intake) وارد محفظه ی پیستون می گردد در مرحله ی بعد سوپاپ هوا بسته میشود و هوا در محفظه ی پیستون حبس می گردد و  پیستون دوباره به بالا می آید توسط نیروی چرخ لنگر( چرخ لنگر صفحه ای نسبتا سنگین که به  میل لنگ وصل است و سرعت دوران آن برابر سرعت دوران میل لنگ است و با زیاد شدن تعداد سیلندر اندازه ی آ ن کوچکتر می شود.) دراین زمان حجم هوا 16تا 22 برابر کوچکتر شده و در این حالت سوخت تحت فشار(گازوئیل) توسط پمپ انژکتور

به انژکتور سوخت پاش رسیده و به دلیل عبور از مجاری بسیار تنگ سوخت پاش به صورت پودر وارد محفظه ی پیستون مشود و با هوای داغ منفجر میشود و موجب پایین رفتن پیستون وطی آن میل لنگ چرخیده و توان دورانی ایجاد می گردد وپس از آن دوباره پیستون بالا می آید در حالی که سوپاپ دود باز است دود حاصله   از اگزوز(در شکل (exhaust  خارج میشود واین مراحل با سرعت تکرار میشود.

 

{در نمودار دایره ای انیمیشن زیر چهار مرحله کار موتور 1-مکش قطاع آبی کمرنگ  2-تراکم قطاع آبی پررنگ         3- احتراق و انبساط  قطاع قرمز 4- تخلیه ی دود قطاع خاکستری  نشان داده شده است.)

 

موتوربنزینی:موتور های بنزینی اغلب در ماشین های کوچک کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد ه همچون چمن زن و علف تراش ها و...

طرز کارموتورهای بنزینی شبیه موتور های دیزل است با این تفاوت در موتور های بنزینی عامل انفجار جرقه زدن شمع است ولی در موتور دیزل عامل انفجار فشرده شدن زیاد سوخت در نتیجه آن تجمع مولکول و سوخت بدون نیاز به شمع منفجر می شود.در انیمیشن زیر طرز کار موتور بنزینی نمایش داده شده

نوشته شده توسط جواد ولایی در پنجشنبه بیست و چهارم مرداد 1387 ساعت 6:27 AM | لينک ثابت |